Tuesday, June 23, 2009

Puisi 7


"Dia siapa?"



Dia,
Ungkapan yang penuh makna pada zahirnya,


Siapakah gerangan di sebalik dia?
Hingga telah membuat sukma bergelora,
Bukan angin pastinya yang menggoncang sukma,
Tapi dia,


Siapakah dia?
Bidadari dunia atau syurga?


Bulu roma bagai disentuh tatkala dia digambarkan,
Minda terus menerawang,
Berlegar-legar riang mencari dia,


Jika dia nilainya umpama mutiara di dasar lautan,
Semahunya tidak akan aku lepaskan,


Seluruh kudrat yang aku miliki,
Pasti akan aku kerah seadanya,
Akan aku lawan gelombang,
Akan aku selami lautan samudera,
Akan aku genggam mutiara indah itu,


Tapi jika aku sampai di dasar lautan,
Hanya kilauan saja yang sudi diberikan,
Hampa dan kecewalah sukma terunaku,


Jika hanya kilauan saja yang mampu diberinya,
Lebih baik aku mencari intan dan berlian di daratan.


Kristal Merah
24/06/09
2.48 a.m
UM Kolej 12.

No comments: