Tuesday, June 23, 2009

Puisi 2


“Kusemakin Jauh”


Ya Allah,
Kusemakin jauh,
Jauh dari-Mu,
Jauh dari jalan-Mu.


Ya Allah,
Dalam kumeniti,
Laluan ini,
Aku alpa untuk mengingati-Mu,
Aku alpa untuk mengabdikan diri kepada-Mu,
Setiap detik dan waktu,
Aku menyimpang dari fitrahku,
Aku lalai dari menuruti,
Kitab Suci,
Aku lalai dari mengikuti,
Sunnah Kekasih-Mu.


Ya Allah,
Hidup ini kuisi penuh dengan dosa,
Aku dalam kegelapan,
Aku dalam keresahan.


Ya Allah,
Hidup ini kurasakan kosong,
Kerana kujauh dari hidayah-Mu,
Kujauh dari jalan-Mu.


Ya Allah,
Akulah hamba-Mu,
Yang sangat hina di sisi-Mu.


Ya Allah,
Ampunilah segala,
Dosa hamba-Mu ini.


Berilah cahaya keimanan,
Agar dapat kubertahan,
Dari segala godaan syaitan,
Agar diriku jauh dari segala kekufuran,
Jauh dari segala kejahilan.


Ya Allah,
Kau ampunilah segala dosa,
Yang telah aku lakukan terhadap,
Kedua ibu bapaku,
Sesungguhnya aku telah banyak,
Banyak melukakan hati mereka.


Ya Allah,
Kau ampunilah dosa mereka,
Kau kasihanilah mereka,
Sebagaimana mereka mengasihaniku.


Ya Allah,
Kau matikanlah aku,
Dalam kalimah Tauhid,
Jauhkanlah aku dari azab di alam persinggahan.
Mudah-mudahan,
Rasulullah memberikan syafaat kepadaku.


Ya Allah,
Kau permudahkanlah hisabku,
Mudah-mudahan aku dapat melintasi,
Titian Sirat-Mu dengan mudah.


Ya Allah,
Jauhkanlah aku dari azab Neraka-Mu,
Kerana azab-Mu sangat pedih,
Masukkanlah aku ke dalam Syurga-Mu,
Itulah yang paling selamat untukku.


Ya Allah,
Aku mengharapkan redha-Mu,
Kau berilah aku,
Nur hidayah-Mu,
Untuk menerangi perjalanan ini.


Ya Allah,
Kau tetapkanlah iman ini,
Kau peliharahlah iman ini untukku,
Agar aku tidak jauh dari-Mu.


Semoga aku dekat pada-Mu,
Kerana aku sedar,
Aku semakin jauh dari-Mu.


Kristal Merah
24/06/09
2.14 a.m
UM Kolej 12.

No comments: