Tuesday, June 23, 2009

Puisi 3

“Sahabatku”


Sahabatku,
Hadirmu dalam hidupku,
Memberikan kusemangat,
Teruslah kau mendampingiku.

Sahabatku,
Susah dan senang kita bersama,
Aku gembira,
Kau gembira,
Aku berduka,
Kau berduka,
Itulah makna persahabatan yang mulia.

Tapi mengapa kini kau menghilang tanpa berita?
Aku tertanya-tanya,
Kemana kau menghilang wahai sahabatku?
Apakah aku telah melukaimu?


Andai demikian,
Ampun dan maaf kuhulurkan.

Kembalilah wahai sahabatku,
Aku memerlukan kehadiranmu,
Aku perlukan sokonganmu,
Dalam mengejar cita-citaku.

Hadirlah kau wahai sahabatku,
Kita teruskan persahabatan ini,
Tidakkah kau ingat kenangan kita bersama?

Hadirlah kau wahai sahabatku,
Kita teruskan perjuangan dan cita-cita yang belum terlaksana,
Bukankah kau pernah berkata dahulu,
Engkau ingin mencipta kegemilangan bersamaku?

Kemana perginya semangatmu itu,
Wahai sahabatku?

Bangkitlah wahai sahabatku!
Bangkitlah!
Tanamkan semangat iltizammu!


Jika kau menyepi,
Dan terus membisu,
Pastinya aku kekok untuk melangkah.


Ingatlah wahai sahabatku,
Walau engkau tiada di sisiku,
Aku sentiasa mengingatimu,
Kerana kau amat bermakna bagiku.

Kristal Merah
24/06/09
2.18 a.m
UM Kolej 12.

No comments: