Thursday, July 23, 2009

Puisi 11



"Kristal Merah"



Aku berjalan mengisi kesunyian,
Hidup sendiri dalam keramaian,
Masing-masing teman punya kristal,
Kilauan kristal mereka indah-indah belaka,


Aku pun ingin memiliki kristal sendiri,
Menemaniku setiap masa,
Inginku merenungi sinar kristal itu setiap detik dan waktu,
Kilauan itu pasti buat aku tidak jemu,


Pelbagai warna yang telah kutemui,
Pernah juga aku memiliki tiga kristal sebelum ini,
Namun kilauannya cuma sementara,
Akhirnya tidak mengeluarkan kilauan dan sinar lagi untukku,
Diberikan pada orang lain pula kilauan dan sinar mereka,
Kristal-kristal itu sudah tidak mahu denganku lagi,
Aku kecewa,


Aku mencari kristal baru,
Aku telah berkenan dengan warna yang lain,
Tapi sayang milik orang,
Aku cuba untuk memiliki kristal itu,
Tapi kilauan dan sinarnya masih berbelah bahagi,
Kekadang mahu,
Kekadang tak mahu,
Akhirnya kristal itu pilih tak mahu,


Pencarian masih kuteruskan,
Cekal dan tabah jadi peneman sementara,
Bukan mudah untuk kristal itu,


Telah kutemui kristal itu,
Indah kilauan dan sinarnya,
Aku mahu itu,
Kristal itu merah warnanya,
Kali ini indah pada pandangan mataku,
Kilauan dan sinarnya membuat aku sukar melupainya,


Aku telah buat keputusan untuk memiliki kristal itu,
Kristal merah itu,
Begitu indah dan istimewa,
Meski ada insan yang jengkel dengan warnanya,
Jengkel dengan kilauan dan sinarnya,


Ah, mulut orang!
Kalau diturutkan biasa jadi tak keruan,


Aku jaga kristal itu,
Kristal merah itu,
Lain dari yang biasa,
Amat istimewa,
Aku bahagia punya kristal merah seperti itu.




Kristal Merah
24/07/09
2.24 a.m
Pangsapuri Seri Nilam, Ampang.

No comments: