Saturday, January 31, 2009

Ciri-ciri Pengarang Sastera Kreatif

Jika anda pengarang satera kreatif, anda perlu memiliki:

1) Suka hidup bebas (tidak suka dipaksa @ dikongkong).

2) Peka terhadap apa yang berlaku.

3) Mempunyai perasaan halus dan pemerhatiam yang tajam. (mencari makna dalam suatu
persoalan dan buat tafsiran).

4) Menghargai pengalaman (pengalaman sendiri dan orang lain).

5) Memiliki sense of humor (unsur kelucuan).

6) Memiliki gagasan yang asli, baru dan tidak klise.

7) Cerdik, pintar, sedar dan cekap.

8) Imaginasi berbeza dengan fantasi.

**Sumber dipetik daripada kuliah bersama En. Mohd Seleeh Rahamad, Jab. Pengajian Media, Fakulti Sastera dan Sains Sosial, Universiti Malaya**
#(Dibenarkan sedut untuk tujuan kebaikan. Bukan untuk diNIAGAkan)#

3 comments:

Unknown said...

Salam sahabat,

Saya bukan 'orang sastera'. Saya hanya penulis biasa. Tetapi izinkan saya menokok sedikit bahawa untuk menjadi apa pun dalam dunia ini, kita perlukan dua perkara: kemahuan yang kuat dan kerajinan yang lebih kuat daripada kemahuan itu. Begitu juga untuk menjadi penulis, tidak kiralah cabang penulisan apa yang dijadikan pilihan.

Saudara nampaknya mempunyai kedua-duanya; kemahuan dan kerajinan. Teruskan. Semoga berjaya.

Kalau ada masa, jengok-jengoklah blog saya.

apiz-rage- said...

uish..ini cm pena aku blaja geng...
hahahaha...
rindu kelas cerpen kita tau...hehehehe

kristal merah said...

hahaha...shutttt....rindu sama siapa tu geng??//